Architektura w mieście. Architektura dla miasta

promocja książki

czwartek, 24 października 2019 r., godzina 17.00

Przestrzeń publiczna jest fizycznym, namacalnym obszarem, który z reguły  można dość precyzyjnie określić. Jednocześnie jest także konstruktem myślowym wyposażonym w liczne atrybuty, konotujące idee m.in. z dziedziny prawa, polityki bądź estetyki. Naukowe rozpoznanie miejskiej przestrzeni publicznej jest jednym z kluczy do zrozumienia tego nieskończenie skomplikowanego układu fizyczno-społeczno-mentalnego, jakim jest miasto. 

W niniejszym tomie, drugim w serii “Architektura w mieście, architektura dla miasta”, publikujemy teksty przedstawicieli dwóch różnych dziedzin humanistyki: historyków i historyków sztuki. To wspólny namysł nad rolą, znaczeniem i funkcjonowaniem przestrzeni publicznej w ujęciu naukowców, którzy operując nieco odmiennymi kategoriami, przemawiają do nas wspólnym językiem. Teksty te przedstawiają różne interpretacje przestrzeni publicznej w miastach dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie zaborów. Studia te uzupełniają artykuły o dziewiętnastowiecznych miastach z krajów ościennych: monarchii habsburskiej, Rosji i Prus, co daje szeroki materiał porównawczy i otwiera nowe horyzonty badawcze.

 Aleksander Łupienko, Agnieszka Zabłocka -Kos

Aktualności

Beton w mieście. Brutalizm w polskiej architekturze XX wieku

Wykład Anny Cymer

Aktualne wydarzenia

wtorek, 29 października g. 18:00

W ramach cyklu wydarzeń Blok #1 | Architektura PRL zapraszamy do Muzeum Architektury we Wrocławiu na spotkanie z Anną Cymer, historyczką architektury, absolwentką historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz autorką uznanej książki “Architektura w Polsce 1945 - 1989”, podczas którego przyjrzymy się historii brutalizmu, genezie jego powstania, poznamy najważniejsze realizacje do tego nurtu zaliczane i zastanowimy się, jak to wciąż trudne w odbiorze dziedzictwo tłumaczyć i chronić.

blok #1 | Architektura PRL

cykl wydarzeń w MA

Aktualne wydarzenia

październik 2019

“Niechaj nowy okres cechuje swoboda twórczości. Niechaj nikt nie lęka się nowatorstwa, eksperymentatorstwa, niechaj każdy uczy się na zdobyczach architektury innych krajów (…) Uczmy się, nie naśladując ślepo wzorów, ale czerpiąc dla naszego budownictwa zewsząd wszystko, co wartościowe, racjonalne, mądre, ładne, tanie, ażeby przetwarzając własne i cudze zdobycze tworzyć polską architekturę socjalistyczną, która chyba może stać się naszym wkładem do ogólnoludzkiego dorobku kulturalnego”.